در مقالات قبل به معرفی اجزای گیمیفیکیشن خصوصا در جدول تناوبی مکانیکهای گیمیفیکیشن پرداختیم. در این مقاله به معرفی دقیقتر مکانیکهای بازیکنمحور از این جدول تناوبی میپردازیم.
-
امتیاز تجربی (XP)
یک امتیاز تجربی (اغلب به اختصار exp یا XP) یک واحد اندازه گیری است که در بازیهایی از جنس نقش آفرینی tabletop (RPG ها) و بازیهای ویدیویی نقش دارد تا میزان پیشرفت شخصیت بازیکن را از طریق بازی تعیین کند. امتیازات تجربی معمولا برای تکمیل مأموریتها، غلبه بر موانع و مخالفان و همچنین موفقیت در نقش محول شده را مشخص میکند. پس از دریافت آن میتوانید در فروشگاههای بازی محصولات مجازی را خریداری نمایید.
همچنین با استفاده از تکنولوژی بلاکچین در یک الگوریتمPoS (Proof of Stake)، شما قادر هستید درآمد خود را از طریق XP به دست آورید. مفهوم پاداش ارزش واقعی ادغام شده با تکنولوژی Blockchain و نمونه مشهور آن یعنی بیتکوین، یک رویکرد نوآورانه برای ارزهای دیجیتال در حال حرکت به سوی یک پلتفرم متحرک است که شباهت زیادی به استانداردهای مربوط به هزینه تلفن همراه دارد. یعنی از طریق بازی در پلتفرمهای با تکنولوژی بلاکچین میتوانید پاداش XP به دست آورید و از طریق آن به درآمد برسید.
این رویکرد ارزش پول دیجیتال را کاملا مستقل از هر بانک، مقامات مرکزی، دولت یا شرکت نگه میدارد، اما در عین حال به همگان اجازه میدهد که همکاری داشته و به ارائه پیشنهادات، کد منبع باز، مستندات و محتوا را به نفع سایر شرکت کنندگان و احزاب در شبکه داشته باشند. در تکنولوژی بلاکچین برای ارز دیجیتال بیتکوین، شما قادر خواهید بود که از طریق بررسی نوعی دفترکل (لیست تراکنشها) یا همان ماینیگ، پاداش تجربی (XP) معادل یک بیتکوین دریافت نمایید.
همچنین در بسیاری از بازی های RPG، شخصیت ها با عنوان نسبتا ضعیف ایجاد میشوند. هنگامی که یک مقدار کافی از تجربه به دست آید، سطح شخصیت تغییر میکند. چنین رویدادی معمولا مواردی را مانند حداکثر سلامت، جادو و قدرت را برای کاراکتر مذکور افزایش میدهند و ممکن است شخصیت را به تواناییهای خود یا تواناییهای موجود ارتقاء دهند. بالا بردن سطح ممکن است به دسترسی شخصیت به مناطق یا موارد بیشتری نیز افزایش دهد.
در اکثر بازیها، با افزایش امتیاز تجربی (XP)، چالشها افزایش مییابند. بازیکنان با افزایش امتیاز، تجربه مورد نیازشان برای به دست آوردن توانایی ها به طور معمول افزایش مییابد. بنابراین شخصیت بازیکن با کسب تجربه بیشتر، بهبود مییابد.
-
جایزه های فیزیکی
پاداش یک محرک اشتها آور برای انسانها یا حتی حیوانات است که سبب تغییر رفتار میشود. پاداشها معمولا به عنوان تقویتکننده عمل میکنند. پاداش یا تقویت یک روش عینی برای توصیف ارزش مثبتی است که یک فرد به یک شی، رفتار یا یک وضعیت فیزیکی داخلی اطلاق میکند.
پاداش و جایزههای فیزیکی میتوانند شامل فعالیتهای زیادی باشند و هنگامی که به خوبی استفاده شوند، می توانند تعامل ایجاد کنند. مراقب افزایش میزان کمیت نسبت به کیفیت باشید.
پاداشها از جمله مزایایی هستند که توسط کارفرمایان ارائه می شود و معمولا شامل پول، ارتقاء و یا در زمینه شغلی شامل رضایت از کار، احساس افتخار در کار، احساس موفقیت و غیره است. پاداش اساسا تمایزی است که توسط کارفرما به کارمند در ازای خدماتش به شرکت اعطا میشود. سیستم پاداشی که به خوبی طراحی شده باشد، انگیزه کارکنان را افزایش میدهد. این امر منجر به افزایش کارایی کارکنان شده که تأثیر مستقیم بر بهرهوری شرکت دارد.
پاداش بیرونی نیز به طور مستقیم مربوط به عملکرد شغلی کارکنان است، اما ضروری است که کارکنان هر بار که کاری را انجام میدهند، در ازای آن پاداشی را دریافت نمایند که تمامی این موارد به سیاستهای شرکت بستگی دارد.
-
جدول رده بندی / نردبان
استفاده از جداول ردهبندی برای افزایش رقابت میان افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است. فعالیتهایی که به طور معمول کاربران درگیر آن هستند، بیشتر از نوع رقابتی است. نمونههایی از جوامع رقابتی عبارتند از مسابقات بازیکن در برابر بازیکن، بازیهای سهام و غیره. همچنین زمانهایی هستند که بازیکنان در آن حس رقابت ندارند ازجمله نوشتن مطالب، بازخورد دادن، اشتراکگذاری عکسها و غیره.
راه حل: لیست تعداد ثابتی از رقبا به صورت رتبه بندی شده از بالاترین امتیاز به پایین ترین امتیاز.
اجازه دهید تا کاربران ترتیب رتبهبندی در یک جامعه رقابتی را بدانند و بهترین بازیکنان از رتبهبندی باخبر شوند. اما در استفاده از جداول ردهبندی احتیاط کنید، زیرا در صورتیکه امتیازات نفرات اول بسیار بالا باشد، انگیزه افراد تازه کار برای ادامه راه به شدت کاهش خواهد یافت. که این امر به راحتی میتواند منجر به رفتارهای بازی و غیر سازندهی اجتماعی شود. برای حل این مشکل میتوان از چندین جدول ردهبندی استفاده نمود که تقسیمبندی آن به صورت محلی، منطقهای، کشوری، جهانی و غیره باشد.
اینگونه نمایشها باعث میشوند تا کاربران تازه وارد همیشه امید به صعود و قرارگیری در جایگاه اول را داشته باشند. جداول ردهبندی باید متنی باشند تا کاربران با کاربران مشابه از نظر زمان و میزان فعالیت مقایسه شوند.
هنگامیکه جداول ردهبندی به صورت محلی و در میان دوستان وجود داشته باشد، انگیزه افراد برای رقابت با دوستانشان بسیار بیشتر از رقابت با افراد غریبه است.
جداول ردهبندی باید به طور مداوم به روز شوند. دادهها یا رتبه بندیهایی که به آرامی تغییر کنند میتوانند انگیزه کاربران را از بین ببرند.
- نشانها / دستاوردها
گیمرها دستاوردها را دوست دارند. دستاوردها سرگرم کننده هستند و با افزودن یک لایه اضافی به محتوا، به شما اجازه میدهند تا مهارتهای خود در بازی را نشان دهید. به طور كلي توسعه دهندگان به طور كامل تلاش زيادي براي افزودن دستاوردها ندارند، لذا شگفت آور نيست كه بازيهاي بدون دستاورد در حال حاضر در اقليت هستند.
متاسفانه دستاوردها هنوز اغلب ضعیف اجرا میشوند؛ آیا این نتیجهی تنبلی توسعه دهندگان است یا اینکه بازیهایی با طراحی موفقیت آمیز به ندرت یافت میشوند؟ ما اغلب شاهد موفقیت هایی هستیم که به سادگی سرگرم کننده نیستند. در این بخش، ما در مورد چگونگی به دست آوردن بیشترین دستاوردها و اطمینان از این که از جذابیت بازیها کاسته نشود، صحبت میکنیم.
قبل از شروع، مهم است که تعریف روشن و شفافی از دستاورد ارائه شود: همه با دستاوردهای سنتی مشترک Xbox، PS3 و Steam آشنا هستیم که پیام های تبریک کمی دارند (و گاهی اوقات امتیاز پاداش کمی نیز دارند). مهم است توجه داشته باشیم که انواع مختلفی از دستاوردها نیز وجود دارند: از تبدیل شدن به PVPer بیشتر در خطر ابتلا به MMO، ساخت خانه کامل در The Sims، برای speederunning platformers ها. همه این ها دستاوردهای از یک نوع هستند، اما با یک نوع دستاورد احتمال موفقیت بازی شما به شدت کاهش مییابد.
هر دستاورد در واقع یک هدف است و تمام بازیها دارای اهدافی هستند، چه در کد تعیین شده و چه در سمت بازیکن، این اهداف است که سبب بقای بازی یا طرح گیمیفیکیشنی میشود. ما اغلب نمیتوانیم این نوع دستاوردها را تعیین کنیم، چرا که برخی از طرحها دارای گیمیفیکمیشن ضمنی هستند و طراح بازی با محدودیتهای فراوانی رو به رو است. اما مهم است بدانیم که بازیکنان بوسیله اهداف برای ادامه مسیر انگیزه پیدا میکنند، بنابراین در طراحی بازی و طرحهای گیمیفیکیشنی بهتر است به این اهداف توجه ویژهای داشته باشیم.
امروزه در نمایشگاه وب سایت نمونه هایی زیبا از مدالهای طراحی شده در وب جمع آوری میشود.
مدالها و همچنین روبانها در چندین سال گذشته عناصر مرسوم و مدرن طراحی شده در طراحی وب بودهاند. به ویژه در طراحی یکپارچه وب، نمونههای زیادی از نشانهای خلاقانه را مشاهده میشود.
در مقاله بعدی به معرفی سایر مکانیکهای این دسته خواهیم پرداخت.
نویسنده: خانم صولت
[…] مقالات قبل به معرفی برخی از اجزای جدول تناوبی مکانیکهای […]