اصطلاح مکانیک نشانگر انواع مختلف روابط اساسی بین موجودات در بازیها است. در اینجا پنج نوع مکانیک مختلف ارائه میشود که معمولا در یک بازی پیدا میشود:
فیزیک
گاهی مکانیک بازی، فیزیک – علم حرکت و نیرو – دنیای بازی را تعریف میکند (که میتواند متفاوت از فیزیک دنیای واقعی باشد). معمولا در بازیها، شخصیتها از مکانی به مکان دیگر حرکت میکنند، بالا و پایین میپرند یا وسایل نقلیه را میرانند. محاسبه موقعیت یک عنصر بازی، مسیری حرکتی آن و اینکه آیا به عناصر دیگر برخورد میکند یاخیر، حجم محاسبات را در بسیاری از بازیها افزایش میدهد. فیزیک در بسیاری از بازیهای مدرن نقش بزرگی بازی میکند، ازبازی های فراواقع گرایانه اول شخص تیراندازی گرفته تا بازیهای معروفی مثل پرندههای خشمگین. اجرای آن به ندرت جدی است. با این حال، بازیهایی که به اصطلاح “فیزیک کارتونی” نامیده میشوند، نسخه اصلاحشده مکانیک نیوتنی را استفاده میکنند. شخصیتها میتوانند کارهای غیر نیوتنی از جمله تغییر جهت را در وسط هوا انجام دهند. ما همچنین این چیزها را به عنوان چالشهای زمانبندی و ریتم در نظر میگیریم که بخشی از فیزیک بازی باشد.
اقتصاد داخلی
منظور از اقتصاد داخلی، آن عناصر بازی که جمعآوری، مصرف و منتقل میشوند. اقتصاد داخلی یک بازی معمولا شامل عناصری هستند که به عنوان منابع شناخته میشوند:
- پول
- انرژی
- مهمات و…
با این حال، اقتصاد یک بازی محدود به چیزهای محسوس و ملموس نیست؛ میتواند شامل مفاهیمی چون سلامتی، محبوبیت و قدرت جادویی باشد. دربعضی از بازی ها یک پیمانه از انرژی زندگی کاراکتر به صورت گرافیکی در بازی وجود دارد که بخشی از اقتصاد داخلی است. امتیازهای مهارتی و دیگر تواناییهای کمی در بسیاری از بازیهای نقشآفرینی(role-playing games) نیز جزو اقتصاد داخلی اند. این بازیها اقتصاد داخلی بسیار پیچیدهای دارند.
مکانیسمهای پیشرفت
در بسیاری از بازیها، طراحی مراحل بازی روی چگونگی حرکت یک بازیکن در دنیای بازی تاثیرگذار است. به طور سنتی، کاراکتر بازیکن به یک مکان خاص برای نجات کسی یا شکست دادن دیو اصلی برای کامل کردن مرحله، نیازدارد. در این نوع بازی، کنترل پیشرفت بازیکن با محدود کردن دسترسی به مناطق مشخص انجام میشود. اهرم ها، سوییچها و شمشیرهای جادویی که به شما اجازه میدهد تا در برخی از درهای خاص را باز کنید، نمونههای بارز از چنین مکانیسمهای پیشرفت هستند.
حرکت تاکتیکی
قرار دادن واحدهای بازی بر روی نقشه به جهت تهاجم یا دفاع، جزئي از مکانیک بازی است. مانور تاکتیکی در بیشتر بازیهای استراتژی بسیار مهم است. همچنین مانور تاکتیکی در برخی بازیهای نقشآفرینی و شبیهسازی نیز ویژگیهایی دارد. مانور تاکتیکی مشخص کنندهی سود حاصل استفاده از یک واحد خاص در یک مکان خاص است. بسیاری از بازیها محل واحدها را به صورت گسسته محدود میکنند، مانند یک بازی تختهای کلاسیک مثل شطرنج.
حتی بازیهای استراتژی مدرن که بر روی کامپیوتر بازی میکنند به صورت گسسته اجرا میکنند، اگرچه آنها کار هنرمندانه ای برای پنهان کردن آنها پشت یک لایه بصری دقیق انجام میدهند.
مانور تاکتیکی در بسیاری از بازیهای تختهای از قبیل شطرنج به نمایش گذاشته میشود، همچنین در بازیهای کامپیوتری مانند StarCraft یا Command & Conquer: Red Alert
تعامل اجتماعی
تا همین اواخر، اکثر بازیهای ویدئویی بر تعامل اجتماعی میان بازیکنان و جلوگیری از تبانی و حفظ اطلاعات شخصی بازیکنا نظارت میکردند. با این حال، امروزه بسیاری از بازیهای آنلاین شامل مکانیک هایی از قبیل زیر هستند:
- هدیه دادن
- دعوت از دوستان جدید برای پیوستن
- مشارکت در دیگر تعاملات اجتماعی
علاوه بر این، بازی های نقشآفرینی(role-playing games) ممکن است قوانینی داشته باشد که فعالیت کاراکترهای بازی را اداره میکنند. یک بازی استراتژی ممکن است شامل قوانینی باشد که شکلگیری و شکستن اتحاد بین بازیکنان را کنترل میکنند.
بازیهای تختهای و بازیهای مردمی که توسط کودکان انجام میشوند، سابقه طولانی تری از مکانیزمهای بازی دارند که تعاملات بین بازیکنان را هدایت میکنند.